Wat is FAQ?

FAQ is de afkorting voor Frequently Asked Questions, oftewel de veelgestelde vragen.

Indeling van het uniform

1. Het installatieteken wordt gedragen midden op de linkerborstzak van de blouse
  2. Het speltakteken wordt gedragen midden op de rechterborstzak van de blouse
  3. Het naambandje wordt gedragen bovenaan de rechtermouw van de blouse
  4. Plaats van niet-verplichte tekens waarvoor per groep wordt gekozen:
    1. Levensbeschouwelijke signatuur-tekens worden gedragen op de rechtermouw van de blouse
    2. Regiotekens worden gedragen op de rechtermouw van de blouse onder het naambandje
  5. Plaats van de niet-verplichte tekens voor jeugdleden waarvoor per speleenheid wordt gekozen:
    1. Het subgroepteken wordt gedragen op de rechtermouw van de blouse onder het groepsnaambandje
    2. De subgroeplinten worden bevestigd aan de lus aan de linkerschouder van de blouse
    3. Het subgroepleid(st)ersteken wordt gedragen op de linkermouw van de blouse
  6. Plaats van overige tekens:
    1. De behaalde insignes worden door jeugdleden gedragen op delinkermouw van de blouse.
    2. Het behaalde MBL-teken worden gedragen boven de rechterborstzak van de blouse. Er wordt hoogstens één MBL-teken gedragen, met uitzondering van motordrijver, dat gedragen wordt naast een eventueel ander MBL-teken.
    3. Kwalificatietekens worden gedragen boven de rechterborstzak van de blouse. Per categorie kwalificaties wordt maximaal één kwalificatieteken gedragen (bij voorkeur het hoogste).
    4. De behaalde Gilwellkralen worden aan de voorkant over de punten van de das gedragen, aan de achterkant onder de achterpunt van de das. Het dragen van deze kralen is verbonden aan het gevolgd hebben van een Gilwelltraining.
    5. Een herinneringsbadge, die mag worden gedragen als men aan een Scoutingactiviteit heeft deelgenomen, wordt gedragen boven de linkerborstzak van de blouse. Er wordt hoogstens één herinneringsbadge gedragen.
    6. Het Nederlandbandje, dat mag worden gedragen als men vanuit scouting in het buitenland is (geweest), wordt gedragen boven de rechterborstzak.
    7. Waarderingstekens worden gedragen op de klep van de rechterborstzak.

Bron: https://nl.scoutwiki.org/Uniform_(Scouting_Nederland)

Kijk op hun website voor meer informatie en bijhorende afbeeldingen.

Welke kleding draagt mijn kind naar de opkomst?

Wij vragen in ieder geval van uw kind:

- De scoutingdas met bijhorende dasring;

- De scoutingblouse bijhorend aan de speltak;

- Een blauwe spijkerbroek (die vies mag worden);

- Stevige (oude) schoenen.

Wat is overvliegen?

Overvliegen is het jaarlijks terugkerende spektakel waarbij de oudste jeugdleden van een speltak over “vliegen” naar de volgende speltak. Het overvliegen is meestal een middagprogramma gevuld met activiteiten, waarbij de jeugdleden de overvliegers kunnen aanmoedigen. Het is gebruikelijk dat hier voorafgaand van het overvliegen een brief over gedeeld wordt met alle specifieke/relevante informatie.

Wanneer vliegt mijn kind over?

Wanneer een jeugdlid op 1 september de juiste leeftijd voor de volgende speltak heeft, vliegt diegene medio september over. Wordt het desbetreffende jeugdlid bijvoorbeeld in oktober 11 jaar oud? Dan vliegt hij/zij het jaar erna pas over naar de volgende speltak.

In de brief staat dat het jeugdlid (voor een activiteit) een self inflatable matje mee moet nemen, mag dit ook een luchtbed zijn?

Wij noemen het self inflatable matje niet voor niets in de brieven. Dit doen wij omdat luchtbedden vaak snel lek gaan en veel ruimte in beslag nemen. Een luchtbed is daarom voor ons toch echt een no go.

Waar kan ik een self inflatable matje aanschaffen?

Veel (web)winkels verkopen deze; zoals de Decathlon, de Bever of Bol.com.

Wat is een CWO?

CWO is de afkorting voor Commissie Watersport Opleidingen en gaat over de Nederlandse diplomalijn voor alle watersportopleidingen. De Lelievlet waarmee wij varen valt onder de categorie kielboot. Binnen onze vereniging oefenen de leden op niveau voor CWO 1, 2 of 3 voor een kielboot. Meer informatie? www.cwo.nl

Wat zijn speltakken?

Dit is een andere verwoording voor de leeftijdsgroepen binnen onze vereniging.

Wat is pionieren?

''Pionieren is het maken van bouwwerken en objecten van pionierpalen en pioniertouw met behulp van sjorringen (een soort knopen). Het is een onderdeel van het schiemanswerk. Pioniers waren vroeger legereenheden die bruggen sloegen en kampementen opzetten. Dit werd in het oerwoud vaak gedaan met niet meer dan palen en touwwerk. Bij Scouting zijn de populairste objecten: torens (zo hoog mogelijk), hangbrug over water, vlot, kamppoort, vlaggemast en hele keukens (tafel, zitplaatsen, kooktafel).'' naar nl.scoutwiki.org/Pionieren